Stress wordt onderbelicht bij ondernemers, maar zou meer aandacht moeten krijgen. We weten uit onderzoek dat hoge stress namelijk leidt tot minder succes. Gelukkig zijn er methoden om stress onder controle te houden. Een aantal tips.

Ondernemers in Nederland hebben niet eens in de gaten hoeveel uren ze met werk gerelateerde zaken bezig zijn. Even nog wat opzoeken ’s avonds achter de laptop of toch nog even een telefoontje plegen om iets af te stemmen met een collega. Die uren sluipen er in. Het woord ‘stress’ hoort daar niet bij, want dat is iets voor onze zwakke broeders, niet voor de onafhankelijke pioniers. Maar om iedereen wakker te schudden… stress heeft een grote invloed op je succes als ondernemer!

Uit onderzoek is gebleken dat stress een grotere voorspeller is van succes dan bevlogenheid. Bij ondernemerschap wordt voornamelijk gedacht aan bevlogen mensen die autonoom werken en erg gelukkig door het leven gaan. Dat is ook juist, want ondernemers zijn erg tevreden over hun leven en hun werk, aldus diverse studies. Maar de keerzijde is er ook en ondernemers ervaren veel stress in de vorm van het moeilijk kunnen herstellen van het werk en het werk ‘mee naar huis nemen’. Als ondernemer kun je denken, ik moet er mee leven, want de rekeningen moeten betaald worden en er zitten toch 24 uur in een dag… Echter, je kunt daadwerkelijk aan de slag gaan met stress in twee stappen:

  1. Identificeer de stressbronnen

Als je eerlijk kijkt naar je gewoontes, je houding maar ook naar de excuses die je gebruikt om toch weer op zondagavond achter je laptop te kruipen, dan kom je al veel over je patronen te weten. Want wat maakt dat je dat toch iedere keer weer doet? Een hulpmiddel om je stressbronnen te ontdekken is het bijhouden van een dagboek waarin je de momenten opschrijft dat je stress ervaart. Het feit dat je daar bewust mee aan de slag gaat, maakt je alerter op situaties die je stress opleveren. Je kunt in je notities opschrijven wat stress heeft veroorzaakt, hoe je je fysiek en emotioneel voelde op dat moment, wat je reactie was en wat je hebt gedaan om je beter te voelen. Je komt hierdoor wellicht bepaalde reacties op het spoor die jou hebben geholpen om stress te reduceren, maar je kunt ook een keer andere reacties proberen om te zien of die je beter helpen.

  1. Neem actie op stressvolle situaties

Als zich stressvolle situaties voordoen dan heb je een paar mogelijke reacties:

Voorkomen
Als ondernemer wil je alles zelf doen want het is tenslotte jouw bedrijf. Tegelijkertijd weet je ook dat dit niet altijd verstandig is. Er zijn andere mensen in je omgeving die in bepaalde zaken efficiënter en bekwamer zijn dan jij, maar dan moet je dat wel los kunnen laten. Daarnaast kun je vaker ‘nee’ zeggen. Een focus dus op je prioriteiten en niet op je wensenlijstje.

Veranderen
Wat je zelf kunt doen om een stressvolle situatie te veranderen, is om assertiever te zijn, niet overal aan toe te geven, maar bijvoorbeeld ook je tijd beter managen.

Aanpassen
Als je de situatie niet kunt veranderen dan kun je jezelf mogelijk aanpassen aan de situatie door het zogeheten ‘reframen’ van het probleem voor jezelf. Dat doe je door het probleem met constructieve woorden anders te formuleren. Hierdoor is het probleem niet verdwenen, maar krijgt het een andere lading.

Accepteren
Sommige stressoren zijn onvermijdelijk en niet te controleren, dus accepteer deze en probeer er wat positiefs uit te halen.

Naast deze acties gaat het om het verminderen van stress door continu plezier in je werk op te zoeken en te ontspannen in de uren naast je werk. Stress heeft invloed op de gezondheid en dagelijkse stressmomentjes kunnen bij elkaar een groot gevaar vormen. Je zou denken dat succes betekent dat je minder stress ervaart, maar het kan zijn dat je juist meer stress hebt door de druk die je voelt om te presteren. Dus, zoek momenten voor ‘jouw tijd’.

 

Deze column is gebaseerd op het promotieonderzoek van Josette Dijkhuizen, zie voor het volledige onderzoek: http://josettedijkhuizen.nl/?page_id=449

Share This