Alleen al het uitspreken van het woord ‘geluk’ maakt dat mensen gaan glimlachen. Iedereen wil graag gelukkig zijn en in Nederland lukt ons dat heel goed. Nederlanders behoren namelijk tot de meest gelukkige mensen op deze aardbol. We veroverden als inwoners van dit land samen plek 4 op de wereldranglijst in het World Happiness Report[1]!

Geluk halen mensen uit het feit dat ze vaak positieve emoties ervaren. Die emoties ervaar je bijvoorbeeld als je dingen doet die je leuk vindt. Toch gaat het niet alleen om lol en plezier hebben. Het gaat het een stap verder om gelukkig te zijn. Naast plezier gaat het volgens wetenschappers als Prof dr Jan Auke Walburg en Prof dr Paul Dolan, ook om betekenis geven aan je leven. Dolan noemt het de ‘pleasure purpose principle’ (PPP): plezier én zingeving. Dat principe geldt ook voor ondernemers. In mijn promotieonderzoek komt naar voren dat ondernemers in Nederland erg tevreden zijn met hun leven in het algemeen en met hun werk in het bijzonder. Deze positieve emoties komen ook tot uitdrukking in een hoge mate van bevlogenheid. Ondernemers lopen warm voor hun werk, zijn er enthousiast over en doen dingen omdat ze het graag willen en niet omdat het moet. Het gaat dus om intrinsieke motivatie om dingen te doen, niet vanwege druk uit de buitenwereld.

De rol van ‘purpose’, zingeving, vond ik in de data omdat ondernemers aangaven dat ze over de afgelopen jaren vooral een goede relatie met klanten hebben ervaren, ze zich persoonlijk hebben ontwikkeld en persoonlijke doelen hebben behaald. Persoonlijke ontwikkeling, intellectuele activiteiten aangaan, persoonlijke relaties onderhouden en beslissingsvrijheid, zijn aspecten die we onder zingeving kunnen scharen en die door ondernemers hoog werden gescoord. Deze uitkomsten liggen in het verlengde van het PPP en geven ons het beeld dat het bij ondernemerschap niet alleen gaat om de financiële paramaters om gelukkig te zijn, maar juist om meer persoonlijke aspecten van ondernemerschap.

Het PPP is niet statisch, hoewel de mate van geluk gedeeltelijk wordt bepaald door onze genen. In een aantal wetenschappelijke publicaties[2] wordt verondersteld dat dit erfelijke deel 50 procent zou zijn. Daarnaast wordt 10 procent van ons geluk verklaard door de omgeving en 40 procent kan worden ontwikkeld. Door een aantal vooraanstaande wetenschappers op dit terrein, zoals Prof dr Martin Seligman en Prof dr Sonja Lyubomirsky, wordt gesteld dat je een groot deel van je geluk kunt beïnvloeden door bewuste activiteiten die je over langere tijd uitoefent. Dus je moet gemotiveerd zijn om aan je geluksniveau te werken en je er tevens voor inzetten, het komt niet vanzelf. Ondernemers kunnen beginnen met aandacht te schenken aan wat hen gelukkig maakt. Dat is voor iedereen anders en betekent voor de een om zijn of haar kennis van interne communicatie vrijwillig in te zetten voor een stichting die zwerfhonden opvangt. Voor de ander kan het belangrijk zijn om een dag in de week niet naar kantoor te gaan om vanuit huis die roman te schrijven waar hij of zij al jaren aan denkt, maar waar nooit ruimte voor is gecreëerd. Om uiteindelijk meer geluk te bereiken, heeft het geen zin de genoemde acties eenmalig uit te voeren, maar gedurende langere tijd vol te houden. Het levert dan niet alleen een plezierig moment op, maar ook zingeving op langere termijn en uiteindelijk meer geluk. Wacht niet tot morgen, maar schrijf voor jezelf op wat je graag zou willen doen en je betekenis geeft en ga de eerste stappen zetten. Ook een kleine stap zal je voldoening geven en een glimlach…

 

[1] Helliwell, J., Layard, R., & Sachs, J. World happiness report.

[2] o.a. Lyubomirsky, S., Sheldon, K.M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: the architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9 (2), 111-131.

Share This