Visie is meer dan een droom

Om succesvol te kunnen zijn, is een heldere kijk op je bedrijf van groot belang. Luister en praat en maak je eigen roadmap.

Visie is een zeer belangrijke eigenschap van succesvolle ondernemers, ongeacht de grootte van het bedrijf. Zowel voor (beginnende) zzp’ers als grotere mkb-bedrijven is het noodzakelijk dat de ondernemer een beeld heeft van het vakgebied, de rol van zijn onderneming en de toekomstige ontwikkelingen.

Een visie geeft dan ook richting aan de onderneming, aan alle medewerkers die daar deel van uitmaken en aan je relatie met de buitenwereld. Kijkend naar grote leiders als Richard Branson en Percy Barnevik dan hebben zij een heel sterke visie ondersteund door een sterke drang om moreel goede dingen te doen. Ze geven daarmee een diepere betekenis aan hun handelen en hun onderneming. Een visie brengt dan ook niet alleen een ’roadmap’ voor de activiteiten, maar ook motivatie en inspiratie. Een visie geeft betekenis.

Visie is niet alleen het hebben van een droom, het is ook de vertaling van marktontwikkelingen naar een richting voor de onderneming. De volgende vragen maken duidelijk of je visie hebt:

  • Weet je goed wat je wilt bereiken met je bedrijf?
  • Houd je je op de hoogte van actuele ontwikkelingen?
  • Lees je veelvuldig vakbladen, bezoek je congressen en beurzen en heb je regelmatig gesprekken met andere ondernemers?
  • Bespreek je vaak met anderen (intern of extern) de voornaamste uitdagingen en ideeën voor de onderneming?
  • Doe je ook wel eens ‘niets’ om tijd te nemen voor je visie?
  • Heb je voor jezelf helder onder welke omstandigheden je de meeste inspiratie en nieuwe ideeën krijgt?

Hoe meer vragen je positief kunt beantwoorden hoe beter je in staat zult zijn om een visie te ontwikkelen. Je kunt de volgende tips gebruiken om visie te ontwikkelen.

Tip 1.  Luister en praat

Door naar andere ondernemers, vakexperts en consultants te luisteren en met hen in gesprek te gaan, leer je over nieuwe ontwikkelingen. Als je deze de revue laat passeren of bespreekt met collega’s kom je tot inzichten op de invloed van deze trends op jouw werkterrein. Daarnaast kun je de literatuur op je vakgebied of branche bijhouden en regelmatig een presentatie van een trendwatcher bijwonen. Dit zal je inspiratie en nieuwe ideeën geven.

Tip 2.  ‘Best and bad practices’

Het in kaart brengen van ‘best practices’ als ‘bad practices’ in jouw branche geeft inzicht in de aanpak die zij hanteren. Formuleer dan jouw mening op beide kanten en vertaal dit naar jouw persoonlijke visie.

Tip 3.  Beeld of woord

Als je kijkt naar alle informatie die je hebt vergaard, waar wil je dan over een aantal jaren met je bedrijf staan? Dit kun je voor jezelf vertalen naar een geschreven visie op papier, maar je kunt je visie ook in beeld (aan de hand van bijvoorbeeld een collage of mindmap) opstellen.